13 oktober 2022

Lidl voorloper Superlijst Gezondheid

 

Lidl voorloper Superlijst gezondheid

 

Beste persrelatie,

Lidl is voorloper in de 'Superlijst Gezondheid'. Deze lijst vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. Staatssecretaris Van Ooijen heeft het rapport uit handen van Questionmark, initiatiefnemer van het onderzoek, in ontvangst genomen. Quirine de Weerd, Manager CSR en Relations Lidl Nederland; "Hier zijn we super trots op. We worden erkend dat wij als supermarkt ons al jarenlang inzetten op het gebied van gezondheid. Dit met als doel om onze klanten te helpen om gezonder te eten." Lidl steekt met kop en schouders boven de andere supermarkten uit op het gebied van doelen en rapportage. Zo is Lidl de enige supermarkt die rapporteert over het aandeel verkochte producten dat voldoet aan de Schijf van Vijf, in lijn met het Preventieakkoord.

'Wezenlijke verbeteringen doorgevoerd'
In 2017 heeft Lidl zichzelf een suiker- en zout doelstelling opgelegd en maakt sindsdien jaarlijks de resultaten transparant. Lidl is vorig jaar als eerste supermarkt gestopt met de verkoop van tabak en verkoopt geen energiedrankjes aan kinderen onder de 14 jaar. Dit jaar is het aandeel verkochte producten uit de 'Schijf van Vijf' transparant gemaakt en is een doel opgesteld om dit te verhogen in 2025.

Lidl heeft ook sinds dit jaar de promotie van suikerhoudende dranken, gericht op kinderen, in de ban gedaan. Een volgende stap is dat er in de toekomst geen ongezonde producten bij de kassa’s liggen. Lidl maakt hiermee maar eens en te meer duidelijk dat zij een gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maakt.

Gezonde generatie kinderen en jongeren
Lidl zet zich actief in voor een samenleving waarin jongeren kunnen opgroeien met gezonde voeding en streeft ernaar dat dit ook de norm wordt. Zo is Lidl als enige supermarkt partner van het Voedseleducatieplatform en heeft Lidl onlangs de landelijke campagne 'Trommel zonder rommel' gevoerd. Het doel van de campagne is om kinderen en ouders bewust te maken dat de inhoud van de lunchtrommel beter gevuld kan worden met gezondere producten zoals volkoren brood en groente en fruit. In veel gevallen bevatten de trommels nu nog witbrood en suikerhoudende dranken en krijgt maar een klein percentage van de kinderen groente en fruit mee*.