Lidl-klanten doneren 604.350 euro aan Voedselbanken Nederland
Vandaag, in de Week van de Armoede, nam Henk Staghouwer (voorzitter Vereniging van Nederlandse Voedselbanken), een cheque in ontvangst ter waarde van maar liefst 604.350 euro. Dit bedrag is gedoneerd door klanten van Lidl, die het hele jaar door in alle Lidl-winkels hun statiegeld konden doneren.
Quirine de Weerd, hoofd duurzaamheid en communicatie Lidl Nederland: “Wij maken een gezonde en duurzame leefstijl betaalbaar en toegankelijk voor iedereen, ook voor degenen voor wie het niet vanzelfsprekend is om boodschappen in de supermarkt te kopen. In Nederland zijn dagelijks 40.000 gezinnen afhankelijk van de voedselbank. Lidl doneert jaarlijks 600.000 kilo groente en fruit aan de voedselbank, goed voor 1,3 miljoen porties, zodat ook deze gezinnen gezond kunnen eten. Daarnaast bieden wij onze klanten de mogelijkheid om hun statiegeld te doneren aan de voedselbank. Het is echt fantastisch dat onze klanten dit jaar een recordbedrag hebben gedoneerd aan Voedselbanken Nederland!”
De donaties maken onderdeel uit van de landelijke samenwerking die Lidl al meer dan 11 jaar met Voedselbanken Nederland heeft.
Voedselbanken Nederland: Elke euro donatie levert 12 euro maatschappelijke waarde op
Henk Staghouwer over de bijdrage van Lidl: "Namens de 180.000 mensen die we jaarlijks van voedsel voorzien, ben ik op de allereerste plaats heel erg dankbaar voor deze ontzettend mooie bijdrage. Maar ook de hele samenleving mag dankbaar zijn voor iedereen die doneert aan de Voedselbank. Uit recent onderzoek blijkt dat elke gedoneerde euro aan de voedselbank 12 euro aan maatschappelijke waarde oplevert. Denk aan lagere zorgkosten door minder ondervoeding, de mogelijkheid om te werken of vrijwilligerswerk te doen omdat er genoeg te eten is, minder mentale stress door voedselzekerheid, en een lagere CO2-uitstoot doordat voedsel niet wordt verspild. De impact van deze bijdrage reikt dus veel verder dan alleen de mensen die we ermee van voedsel kunnen voorzien. Net zoals Lidl in haar winkels een gezonde en duurzame leefstijl betaalbaar en toegankelijk maakt, helpt ze nu ook onze klanten. Dit komt ten goede aan iedereen, niet alleen aan de 180.000 klanten en 14.000 vrijwilligers van de Voedselbank”
Nieuwe bestemming, minder verspilling
Groente en fruit van Lidl dat aan het eind van de dag niet meer verkocht kan worden in de supermarkt, wordt zorgvuldig door Lidl-medewerkers geselecteerd voor de voedselbanken. De overgebleven groente en fruit die nog vers zijn, krijgen daardoor een nieuwe bestemming en worden niet verspild. Naast het steunen van de voedselbanken wordt op deze manier ook voedselverspilling tegengegaan. Dit sluit aan bij de ambities van Lidl om voedselverspilling verder te reduceren.