Lidl zet in op forse groei duurzame en gezonde productgroepen
In samenwerking met WWF
Lidl gaat in alle 31 landen waar zij actief is haar assortiment beter in lijn brengen met het Planetary Health Diet1 (PHD) en verbindt hier concrete doelstellingen aan. Op internationaal niveau streeft Lidl naar een groei van 20% in de verkoop van de productgroepen plantaardige eiwitten, volkoren granen en groente en fruit2 in 2030 t.o.v. 2023. Lidl Nederland werkt in aanvulling op 60% plantaardige eiwitverkopen in 2030 er vanaf nu ook naartoe naar dat 25% van de graanverkopen volkoren is in 2030. Lidl heeft mede hiervoor een internationale samenwerking met het Wereld Natuur Fonds afgesloten. Het uiteindelijke doel is om wereldwijd de duurzame en gezonde keuze voor klanten makkelijk te maken.
Ambitieus doel volkoren graanverkopen
Om haar verkopen beter in lijn te brengen met het Planetary Health Diet stelt Lidl Nederland, als eerste Nederlandse supermarkt, een doelstelling om de verkoop van volkoren granen te verhogen. In 2030 wil Lidl Nederland dat 25% van de graanverkopen afkomstig is van volkorengranen. Afgelopen jaren nam zij al initiatief om de volkoren keuze voor haar klanten makkelijk te maken. Zo zijn de prijzen van volkorenproducten gelijkgesteld aan die van de niet volkorenvariant en bevatten de maaltijdsalades standaard volkorengranen. Lidl biedt de klant straks een breder assortiment volkorenproducten aan en verhoogt ook de hoeveelheid volkorengraan in bestaande producten.
Gezonde en duurzame keuze moet makkelijk zijn
Om wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit aan te pakken, moet ons voedselsysteem veranderen.
Quirine de Weerd, hoofd Corporate Affairs bij Lidl Nederland: "We erkennen de grote uitdagingen in het voedselsysteem. Door nu, naast onze Schijf van Vijf- en plantaardige eiwitdoelstelling, met nóg meer concrete doelstellingen naar buiten te komen, laten we zien onze verantwoordelijkheid te nemen. Samen moeten we de transformatie in het voedselsysteem doorvoeren om de groeiende wereldbevolking op verantwoorde wijze te kunnen voeden. Klanten willen hun keuzevrijheid, maar het is aan ons om hen makkelijker de gezondere en duurzamere keuze te laten maken.”
Samenwerken voor een toekomstbestendig voedselsysteem
Om de transitie naar gezondere voeding te versnellen, werkt Lidl in 30 Lidl-landen samen met het Wereld Natuur Fonds (WWF). In het partnerschap zijn ambitieuze doelen afgesproken langs de waardeketen van Lidl, om zo de wereldwijde ecologische uitdagingen van onze tijd, zoals natuurverlies en klimaatverandering, aan te pakken. Het beoogt dat meer huishoudens toegang hebben tot duurzamere keuzes en wil bedrijfsmodellen bevorderen die werken in harmonie met de natuur en binnen de grenzen van de planeet. Bart Geenen, Chief Conservation Officer bij WWF NL: “Het is een goede ontwikkeling dat Lidl nu in zoveel landen het Planetary Health Diet omarmt. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de transformatie van ons voedselsysteem, de grootste oorzaak van natuurverlies wereldwijd. In Nederland heeft Lidl zich al eerder tot doel gesteld de verkoop van plantaardige eiwitten te verhogen naar 60%. Het is een mooie stap dat alle andere landen waar Lidl actief is nu met gezamenlijke doelstellingen komen. Door te focussen op meer plantaardige keuzes, geeft Lidl prioriteit aan de gezondheid van mens en planeet. We hopen dat het andere retailers inspireert om dit voorbeeld te volgen.”
Ambitieuze doelstellingen op weg naar het Planetary Health Diet
Het internationale doel om 20% groei te realiseren in de verkoop van de productgroepen plantaardige eiwitten, volkorengranen en groente en fruit in 2030 ten opzichte van 2023 is onderdeel van Lidl's duurzaamheidsstrategie. Om deze groei te realiseren stelt Lidl concrete doelstellingen en neemt maatregelen om de verkoop van deze productgroepen verder te verhogen. Vanaf dit jaar gaat Lidl jaarlijks rapporteren over de voortgang.