07 februari 2025

Spaar bij Lidl voor gratis BosMini’s: leren, ontdekken en spelen in de natuur

 

 

 
 

Spaar bij Lidl voor gratis BosMini’s: leren, ontdekken en spelen in de natuur
En doneer je statiegeld voor speelbossen van Staatsbosbeheer

Vanaf maandag 10 februari kunnen klanten bij Lidl sparen voor gratis BosMini’s: knuffels gebaseerd op Nederlandse bosdieren. Met deze campagne wil Lidl kinderen aanmoedigen om vaker buiten te spelen, de natuur te ontdekken en tegelijkertijd een actieve en gezonde leefstijl te bevorderen. De BosMini’s zijn het vervolg op eerdere succesvolle knuffelacties van Lidl. Gedurende de campagne kunnen klanten hun statiegeld doneren aan Stichting Buitenfonds, waarmee speelbossen van Staatsbosbeheer worden aangelegd en onderhouden.

10 nieuwe knuffels van 100% gerecycled materiaal
Samen met Craze heeft Lidl een serie van 10 knuffels ontwikkeld, volledig gemaakt van gerecycled materiaal. De BosMini’s zijn geïnspireerd op dieren die te vinden zijn in onze eigen Nederlandse bossen. Bij elke knuffel zitten twee stickers die kinderen kunnen plakken in het speciale BosMini’s Doeboek.

Laura Klaver, head of marketing bij Lidl Nederland: "De BosMini’s zijn het vervolg op eerdere succesvolle knuffelacties van Lidl. Dit keer richten we ons op dieren die je ook echt in de Nederlandse bossen kunt tegenkomen. Met het Doeboek en de samenwerking met dierenexpert Floris Göbel willen we kinderen stimuleren om meer tijd buiten door te brengen, de natuur te ontdekken en zo een actieve, gezonde leefstijl te bevorderen. Klanten kunnen bovendien hun statiegeld doneren aan Stichting Buitenfonds, waarmee speelbossen van Staatsbosbeheer worden aangelegd en onderhouden."

Spelenderwijs leren met het BosMini’s Doeboek en Floris Göbel
Om kinderen nog meer te betrekken bij de natuur, heeft Lidl in samenwerking met natuur- en dierenexpert Floris Göbel een interactief Doeboek ontworpen. Dit boek staat vol weetjes, spelletjes en opdrachten, waarmee kinderen op een leuke manier kennismaken met de BosMini’s. Ze kunnen het boek zelfs meenemen naar het bos om sporen van de dieren te ontdekken. Het Doeboek is los verkrijgbaar in alle Lidl-winkels voor slechts 1,99. 

Volledig geïntegreerde campagne
Samen met Lukkien is er een tv-commercial ontwikkeld die vanaf zondag 9 februari op televisie te zien is. In de commercial staat het naar buitengaan, het leren en ontdekken centraal. Bekijk de commercial hier. De campagne wordt daarnaast breed uitgerold via radio, online, OOH en print. Op de social media-kanalen van Lidl krijgen de knuffeldieren extra aandacht.

Statiegeldactie: Spelen in de natuur voor een gezonde leefstijl
Tijdens de campagneperiode, van 10 februari t/m 6 april, kunnen klanten hun statiegeld doneren aan Stichting Buitenfonds. Met deze donaties worden speelbossen van Staatsbosbeheer aangelegd en onderhouden. Speelbossen zijn natuurlijke speelplekken waar kinderen ongestoord kunnen klimmen, rennen en de natuur ontdekken. Door buiten te spelen en actief bezig te zijn, komen kinderen niet alleen in contact met de natuur, maar werken ze ook op een speelse manier aan een gezonde en actieve leefstijl.

Biodiversiteit respecteren
Biodiversiteitsverlies vindt in een rap tempo plaats, ook in Nederland. Daarom is Lidl partner van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en zetten zij zich actief in om biodiversiteitsverlies tegen te gaan. Zo werkt Lidl aan een verdubbeling van de omzet in biologische aardappelen, groente en fruit in 2026. Daarnaast zet de supermarkt zich samen met Natuur & Milieu in voor biodiversiteitslessen op basisscholen. Dankzij de donaties van klanten in 2024 zijn er 4.500 gratis lespakketten over biodiversiteit voor basisscholen verspreid, waarmee kinderen leren over waterleven en het belang van biodiversiteit. In samenwerking met het Buitenfonds en Staatsbosbeheer dragen Lidl en haar klanten bij aan het onderhouden van natuurgebieden en het bevorderen van een gezonde relatie tussen mens en natuur.

 
 
 
 

Speelbossen van Staatsbosbeheer
Contact met natuur is waardevol voor kinderen. Staatsbosbeheer ziet het als een belangrijke
maatschappelijke taak om kinderen en natuur met elkaar te verbinden. Kinderen zijn immers de toekomstige natuurbeschermers, beleidsmakers, boeren, burgers en bouwers. Met spannende en avontuurlijke activiteiten willen zij daarom kinderen de natuur laten zien, hun hart raken en hun nieuwsgierigheid en verwondering opwekken. Dit doen zij vanuit de gedachte: nu verwondering en nieuwsgierigheid zaaien, straks respect en betrokkenheid oogsten.

• Staatsbosbeheer heeft op 53 locaties speelnatuur in bos, polder, weiland of duin.
• De locaties zijn tussen de 4 – 12 ha groot. De totale oppervlakte speelnatuur is circa 250 ha.
• De speelnatuur is openbaar en gratis toegankelijk.
• Kinderen mogen er buiten de paden spelen.
• De ene plek is intensiever ingericht dan de andere. Er is een inrichting met natuurlijke
speelaanleidingen (zoals een wilgenhut) en eventueel natuurlijke speeltoestellen (zoals een
evenwichtsparcours).
• De plek nodigt uit tot vrij spel, veranderbaarheid en het gebruik van de eigen fantasie door
middel van losse materialen als takken en stammen.
• De plek ligt vaak vlak bij een woonwijk, Buitencentrum of (extern) informatiecentrum,
restaurant, camping, kinderboerderij en dergelijke.
• Bezoekers komen uit de hele regio of daarbuiten. Honden zijn niet toegestaan.

 

Lidl Nederland
Als onderdeel van de Schwarz Group is Lidl een van de meest toonaangevende ondernemingen in de levensmiddelenbranche in Europa. De organisatie exploiteert momenteel meer dan 12.000 winkels en 200 distributie- en logistieke centra in 31 landen.

In 1997 heeft Lidl haar eerste filialen in Nederland geopend. Inmiddels is Lidl Nederland uitgegroeid tot een organisatie met circa 440 filialen door het gehele land en een webshop voor non-food artikelen. Onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ biedt Lidl een verantwoord assortiment in food en non-food artikelen, dat tot stand komt met zorg voor mens, dier en milieu.

Lidl maakt een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk. Klanten kiezen bij Lidl automatisch voor een duurzamer product. Als toekomstbestendige organisatie is duurzaamheid onderdeel van de bedrijfsvoering: er wordt duurzaam gebouwd, reststromen worden hergebruikt en voedselverspilling wordt tegengegaan. Lidl wil het beste voor haar klanten en voor de wereld om zich heen; vandaag én in de toekomst. Lidl zet zich daarom in om de positieve impact op de maatschappij en het milieu te vergroten en eventuele negatieve impact te verkleinen. Lidl doet dit samen met haar leveranciers, medewerkers, partners én klanten. Voor verdere informatie over het duurzaamheidsbeleid en initiatieven van Lidl, ga naar http://www.lidl.nl/duurzaamheid.

 
 
 

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling
Corporate Social Responibility & Affairs:

Telefoon
Marian Verheij 06 4253 2515 of Iris Zwaneveld 06 1890 4493

E-mail
persvoorlichting@lidl.nl