Spaar bij Lidl voor gratis BosMini’s: leren, ontdekken en spelen in de natuur
En doneer je statiegeld voor speelbossen van Staatsbosbeheer
Vanaf maandag 10 februari kunnen klanten bij Lidl sparen voor gratis BosMini’s: knuffels gebaseerd op Nederlandse bosdieren. Met deze campagne wil Lidl kinderen aanmoedigen om vaker buiten te spelen, de natuur te ontdekken en tegelijkertijd een actieve en gezonde leefstijl te bevorderen. De BosMini’s zijn het vervolg op eerdere succesvolle knuffelacties van Lidl. Gedurende de campagne kunnen klanten hun statiegeld doneren aan Stichting Buitenfonds, waarmee speelbossen van Staatsbosbeheer worden aangelegd en onderhouden.
10 nieuwe knuffels van 100% gerecycled materiaal
Samen met Craze heeft Lidl een serie van 10 knuffels ontwikkeld, volledig gemaakt van gerecycled materiaal. De BosMini’s zijn geïnspireerd op dieren die te vinden zijn in onze eigen Nederlandse bossen. Bij elke knuffel zitten twee stickers die kinderen kunnen plakken in het speciale BosMini’s Doeboek.
Laura Klaver, head of marketing bij Lidl Nederland: "De BosMini’s zijn het vervolg op eerdere succesvolle knuffelacties van Lidl. Dit keer richten we ons op dieren die je ook echt in de Nederlandse bossen kunt tegenkomen. Met het Doeboek en de samenwerking met dierenexpert Floris Göbel willen we kinderen stimuleren om meer tijd buiten door te brengen, de natuur te ontdekken en zo een actieve, gezonde leefstijl te bevorderen. Klanten kunnen bovendien hun statiegeld doneren aan Stichting Buitenfonds, waarmee speelbossen van Staatsbosbeheer worden aangelegd en onderhouden."
Spelenderwijs leren met het BosMini’s Doeboek en Floris Göbel
Om kinderen nog meer te betrekken bij de natuur, heeft Lidl in samenwerking met natuur- en dierenexpert Floris Göbel een interactief Doeboek ontworpen. Dit boek staat vol weetjes, spelletjes en opdrachten, waarmee kinderen op een leuke manier kennismaken met de BosMini’s. Ze kunnen het boek zelfs meenemen naar het bos om sporen van de dieren te ontdekken. Het Doeboek is los verkrijgbaar in alle Lidl-winkels voor slechts 1,99.
Volledig geïntegreerde campagne
Samen met Lukkien is er een tv-commercial ontwikkeld die vanaf zondag 9 februari op televisie te zien is. In de commercial staat het naar buitengaan, het leren en ontdekken centraal. Bekijk de commercial hier. De campagne wordt daarnaast breed uitgerold via radio, online, OOH en print. Op de social media-kanalen van Lidl krijgen de knuffeldieren extra aandacht.
Statiegeldactie: Spelen in de natuur voor een gezonde leefstijl
Tijdens de campagneperiode, van 10 februari t/m 6 april, kunnen klanten hun statiegeld doneren aan Stichting Buitenfonds. Met deze donaties worden speelbossen van Staatsbosbeheer aangelegd en onderhouden. Speelbossen zijn natuurlijke speelplekken waar kinderen ongestoord kunnen klimmen, rennen en de natuur ontdekken. Door buiten te spelen en actief bezig te zijn, komen kinderen niet alleen in contact met de natuur, maar werken ze ook op een speelse manier aan een gezonde en actieve leefstijl.
Biodiversiteit respecteren
Biodiversiteitsverlies vindt in een rap tempo plaats, ook in Nederland. Daarom is Lidl partner van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en zetten zij zich actief in om biodiversiteitsverlies tegen te gaan. Zo werkt Lidl aan een verdubbeling van de omzet in biologische aardappelen, groente en fruit in 2026. Daarnaast zet de supermarkt zich samen met Natuur & Milieu in voor biodiversiteitslessen op basisscholen. Dankzij de donaties van klanten in 2024 zijn er 4.500 gratis lespakketten over biodiversiteit voor basisscholen verspreid, waarmee kinderen leren over waterleven en het belang van biodiversiteit. In samenwerking met het Buitenfonds en Staatsbosbeheer dragen Lidl en haar klanten bij aan het onderhouden van natuurgebieden en het bevorderen van een gezonde relatie tussen mens en natuur.