Lidl en WWF starten inzamelingsactie voor de bescherming van jonge schildpad

Lidl en WWF starten inzamelingsactie
voor de bescherming van jonge schildpad

Lidl is in samenwerking met het Wereld Natuurfonds (WWF-NL) een actie gestart om jonge zeeschildpadden te redden. Volgens de natuurbeschermingsorganisatie wordt het leefgebied van deze schildpadden ernstig bedreigd, onder meer door het verdwijnen van mangrovebossen en koralen. Om de jonge schildpadden te helpen, kunnen Lidl-klanten bij de 440 filialen in het land hun statiegeldbonnen doneren. De actie is onderdeel van een grote klantcampagne die van start gaat over de samenwerking tussen Lidl en WWF.

Gehoopt wordt dat dit zo’n €50.000,- oplevert. Het gedoneerde geld komt ten goede aan een internationaal beschermingsprogramma voor zeeschildpadden. De actie loopt van 26 mei tot en met 22 juni.

Nathalie Houtman, oceanen-expert bij WWF-NL: “Er zijn wereldwijd zeven soorten zeeschildpadden en zes hiervan worden met uitsterven bedreigd. Met beschermingsprogramma’s kunnen we jonge zeeschildpadden en hun ouders helpen en de mangrovebossen en koraalriffen waarvan ze afhankelijk zijn herstellen. We zijn blij dat we ons samen met Lidl en haar klanten hard kunnen maken voor de bescherming van deze unieke dieren en hun leefomgeving.”

Samenwerken aan meer duurzame keuzes
De donatie-actie is onderdeel van een samenwerking die WWF, een van ’s werelds meest toonaangevende natuurorganisaties, en Lidl, een van de grootste retailers ter wereld, zijn gestart. Deze 5-jarige internationale strategische samenwerking, gestart in 2024, bestrijkt 31 landen en heeft als doel om binnen Lidl’s volledige keten ecologische uitdagingen aan te pakken, consumenten wereldwijd toegang te geven tot duurzamere keuzes en bedrijfsmodellen te stimuleren die in balans zijn met de draagkracht van onze planeet.

“Als een van de grootste supermarktketens zijn wij ons bewust van onze verantwoordelijkheid én impact,” aldus Quirine van der Weerd, manager Corporate Affairs bij Lidl Nederland. “Wij willen ondernemen binnen de grenzen van onze planeet. Duurzaam handelen is voor ons geen bijzaak, maar een essentiële voorwaarde voor de toekomstbestendigheid van onze organisatie. Dankzij de expertise van WWF kunnen we onze duurzaamheidsambities versnellen. Alleen door samen te werken kunnen we wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering en verlies aan biodiversiteit het hoofd bieden.”

Kirsten Schuijt, directeur-generaal van WWF, eerder over de internationale samenwerking: “We kunnen de klimaat- en biodiversiteitscrisis alleen keren als we de manier waarop we voedsel en energie produceren fundamenteel veranderen. Lidl is een krachtige speler met internationale slagkracht om duurzame veranderingen in de voedsel- en detailhandel te stimuleren. Daarom is WWF trots op de samenwerking waarin we Lidl ondersteunen, maar ook uitdagen, om versneld duurzame keuzes mogelijk te maken voor miljoenen consumenten.”

De samenwerking bouwt voort op bestaande partnerships, zoals in Zwitserland en Oostenrijk, en krijgt nu een bredere, internationale scope. Lidl wil wereldwijd duurzaam boodschappen doen makkelijker maken en werkt samen met WWF aan een transitie richting een duurzamer voedselsysteem. De focus ligt op de volgende thema’s:

  • Beschermen en bevorderen van biodiversiteit.
  • Verantwoord omgaan met water.
  • Klimaatbescherming door wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen.
  • Opbouwen en uitbreiden van traceerbare, ontbossings- en conversievrije toeleveringsketens.
  • Verantwoord inkopen van kritieke grondstoffen zoals palmolie, soja, cacao, thee, koffie, hout en papierproducten.
  • Verantwoorde inkoop van vis en zeevruchten en bescherming van kritieke visgebieden en populaties
  • Pleiten voor bewustere, duurzamere voeding en consumptie.
  • Vermindering van voedselverspilling.

Naast de betrokkenheid van Lidl in zijn eigen waardeketen, zal het bedrijf verschillende natuurbeschermingsprojecten van het WWF steunen om de natuur te helpen beschermen in de regio's waar het inkoopt.