22 december 2025

Ruim 80% Nederlanders geeft liever dan dat ze ontvangen 

Lidl kerstcampagne benadrukt de waarde van geven

In het kader van Lidl’s kerstcampagne ‘Elke dag de moeite waard’ heeft de supermarktketen onderzoek laten uitvoeren naar de betekenis van geven tijdens de feestdagen*. 

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders graag geven met kerst: 83% van de Nederlanders geeft namelijk liever dan dat zij ontvangt. Geven maakt gelukkig en wordt vooral gezien als een manier om verbondenheid en liefde te tonen. Opvallend is dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar vaker aangeven liever te ontvangen dan te geven, een duidelijk generatieverschil. De meest waardevolle cadeaus zijn volgens de meerderheid niet materieel, maar bestaan uit tijd en aandacht. Toch wordt er gemiddeld ruim €290 uitgegeven aan kerstcadeaus, waarbij kinderen en partners de belangrijkste ontvangers zijn. 

Met deze inzichten sluit Lidl aan bij de kernboodschap van haar kerstcampagne: tijdens kerst doen mensen vaak net dat beetje extra voor hun dierbaren en anderen. Lidl stelt daarbij de vraag: “Waarom doen we dit niet elke andere dag van het jaar? Want dan zou elke dag de moeite waard zijn.” 

De campagne wordt breed uitgerold via tv, radio, online en buitenreclame en kent bijzondere activaties. Zo opende Lidl het pop‑up restaurant Le Deux (Deluxe), waar presentator Tobias Camman een sterwaardige verrassing serveerde. Hiermee laat Lidl zien dat met hun Deluxe producten luxe en kwaliteit voor iedereen bereikbaar zijn en dat geven ook kan betekenen dat je iemand een bijzondere ervaring schenkt. 

“Dit onderzoek bevestigt dat kerst draait om warmte en verbondenheid. Het mooiste cadeau is niet wat je koopt, maar de aandacht die je geeft. Met onze campagne willen we mensen inspireren om dat gevoel ook buiten december vast te houden”, aldus Marian Verheij, externe communicatie en PR Lidl Nederland.

Lidl vraagt ook dit jaar weer extra aandacht voor het thema kinderarmoede in Nederland. Per verkochte feeststol wordt één euro aan het Jeugdeducatiefonds gedoneerd. Zo wordt bijgedragen aan gelijke ontwikkelingskansen voor kinderen in armoede in Nederland. Gasten van het De Luxe pop up restaurant ontvangen geen rekening voor het diner of de lunch maar mogen een donatie doen ‘pay as you like’ voor het goede doel dat deze kerst centraal staat.  

Met de combinatie van onderzoek, campagne en activaties onderstreept Lidl dat kerst niet gaat om de prijs van een cadeau, maar om de betekenis die het heeft voor degene die het ontvangt én voor degene die geeft. 

Meer informatie over het onderzoek is op te vragen via: persvoorlichting@lidl.nl  

*bron: Art of Giving – Consumer Insight Report, Conversation Studio, november 2025.