11 november 2025

Onderzoek: huismerkkoffie
net zo populair als merkkoffie

En… Nederland drinkt zijn koffie het liefst zwart

Uit onderzoek van Q&A Retail onder 1.133 respondenten blijkt dat huismerkkoffie net zo vaak gekocht wordt (40%) als duurdere merkkoffie (41%). Nederland kiest massaal voor betaalbare kwaliteit:

  • Een meerderheid (56%) vindt dat goede koffie een basisrecht is, net als betaalbaar brood of groenten.
  • 93% van de Nederlanders heeft het gevoel dat koffie iets, of veel duurder is geworden vergeleken met vorig jaar.
  • Toch koopt 87% nog net zoveel koffie of zelfs meer dan vorig jaar.
  • 33% van de Nederlanders laat liever zijn mobiele telefoon een week liggen dan koffie te moeten missen.
  • 67% gebruikt liever een week lang geen social media dan een week zonder koffie te moeten leven.

De uitkomsten zijn geen toeval. De cijfers onderstrepen een trend waarin consumenten bewuster omgaan met hun dagelijkse kop koffie. Onderzoek laat zien dat Nederlanders steeds vaker kiezen voor goede, betaalbare alternatieven. Zeker nu de prijs van koffie blijft stijgen.

Dat huismerkkoffie zo goed wordt gewaardeerd wordt blijkt wel uit smaaktesten. Zo werd eerder dit jaar de huismerk-koffie Bellarom van Lidl door het AD als beste getest.

“Onze Bellarom-koffie bewijst dat kwaliteit niet exclusief hoeft te zijn,” zegt Laura Klaver, Senior Manager Marketing bij Lidl Nederland. “Dat Bellarom als beste wordt beoordeeld, laat zien dat goede koffie én een eerlijke prijs prima samengaan.”

Campagne
Om het succes van huismerkkoffie te onderstrepen lanceert Lidl deze week een social campagne waarin Bellarom centraal staat. Met een knipoog naar de iconische A-merk koffie reclame laat Lidl zien dat goede koffie niet duur hoeft te zijn. De video speelt met herkenbare nostalgie, maar zet het genre op z’n kop met humor, zelfspot en moderne timing.

De film toont twee oudere dames tijdens hun vaste koffiemoment. De een is opvallend modern, de ander traditioneel tot ze een slok Bellarom neemt. Daarna klopt alles. De video doorbreekt clichés over leeftijd, gewoontes en merken.

Daarnaast organiseert Lidl op zaterdag 15 november een ‘Bellarom Tasting’ in Lidl-supermarkt Rotterdam Zuidplein (van 10.00 tot 16.00 uur), waar klanten zelf kunnen proeven en kennismaken met de “Bellarom-oma’s”.

Nederland, koffieland
Dat koffie zo populair is blijkt ook wel uit onafhankelijke koffieonderzoek uitgevoerd op verzoek van Lidl (n=1.133). Dit geeft een goed beeld van hoe Nederland koffiedrinkt:

  • 76% drinkt koffie
  • 52% drinkt koffie zwart
  • 17% gebruikt melk en suiker
  • 18% gebruikt alleen melk
  • 5% gebruikt alleen suiker
  • 79% van koffiedrinkers drinkt dagelijks minstens twee koppen
  • 40% koopt huismerkkoffie
  • 41% koopt merkkoffie
  • Een meerderheid (56%) vindt dat goede koffie een basisrecht is, net als betaalbaar brood of groenten.
  • 93% van de Nederlanders heeft het gevoel dat koffie iets of veel duurder is geworden vergeleken met vorig jaar.
  • Toch koopt 87% nog net zoveel koffie of zelfs meer dan vorig jaar.
  • 33% van de Nederlanders laat liever zijn mobiele telefoon een week liggen dan koffie te moeten missen.
  • 67% gebruikt liever een week lang geen social media dan een week zonder koffie te moeten leven.

De onderzoeksresultaten sluiten aan bij de visie van Lidl: kwaliteit bereikbaar maken voor iedereen.