Lidl koploper in Superlijst Groen 2025
Lidl is door onderzoeksorganisatie Questionmark uitgeroepen tot de best beoordeelde supermarkt in Superlijst Groen 2025. Daarmee bevestigt Lidl haar positie als voorloper op het gebied van duurzaamheid in de Nederlandse supermarktsector. Lidl behaalt bovendien op alle vijf onderzochte thema’s (klimaat, eiwittransitie, landbouw, verpakking en vis) de hoogste score van de markt.
"Deze erkenning bevestigt dat onze aanpak werkt: lage prijzen combineren met toekomstgerichte keuzes die toegankelijk zijn voor iedereen," aldus Tim Brouwer, CSR Purchasing Manager bij Lidl.
Lidl loopt voorop
- Beste beoordeling in Superlijst Groen 2025: Lidl staat bovenaan de ranglijst en laat zien dat betaalbaarheid en duurzaamheid hand in hand gaan.
- Sterke inzet in eiwittransitie: Lidl scoort het hoogst op initiatieven op de winkelvloer:
- 50% van de hoofdmaaltijdrecepten op de website is vegetarisch;
- twee keer per jaar zijn speciale vleesvrije folders beschikbaar;
- prijspariteit is ingevoerd tussen vlees en vegetarische alternatieven, inclusief rapportage over de impact;
- de verspakketten zijn standaard vegetarisch;
- hybride producten zijn geïntroduceerd;
- een pilot is gestart op basis van wetenschappelijk experiment, inclusief rapportage van de resultaten.
- Transparantie in vis en groente & fruit: Lidl geeft volledige openheid over het aandeel gecertificeerde vis en rapporteert publiekelijk over de herkomst, transport- en teeltmethoden van groente en fruit. Lidl is bovendien gestopt met de verkoop van bedreigde Atlantische makreel.
- Langetermijnplannen voor klimaatdoelen: Lidl werkt als enige supermarkt aan concrete langetermijnplannen om uitstoot structureel te verminderen en zo bij te dragen aan de klimaatdoelen.
- Publiek actieplan tegen ontbossing: Als enige supermarkt heeft Lidl een concreet en publiek actieplan opgesteld om soja en palmolie volledig ontbossings- en conversievrij te maken.
Over Questionmark en Superlijst
Questionmark is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie die supermarkten vergelijkt op thema’s als gezondheid, duurzaamheid en eerlijke handel. Hun onderzoeken geven consumenten inzicht en stimuleren supermarkten om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.
Superlijst is een internationaal doorlopend onderzoeksproject van Questionmark. Het brengt in kaart hoe supermarkten hun klanten helpen om gezond, duurzaam en eerlijk te eten. In Nederland vertegenwoordigen de deelnemende supermarkten, waaronder Lidl, ruim 80% van de markt. Superlijst Groen richt zich specifiek op duurzaamheid en beoordeelt supermarkten op vijf thema’s: klimaat, eiwittransitie, duurzame landbouw, duurzame verpakking en duurzame vis.