26 januari 2023

Lidl wint drie Gezonde Innovatie Awards

 

Lidl wint drie Gezonde Innovatie Awards

 

Beste persrelatie,

Vandaag is bekend gemaakt dat Lidl dit jaar maar liefst drie Gezonde Innovatie Awards heeft gewonnen. “Een ongeëvenaarde winst!”, aldus FoodPersonality! Op basis van ruim 20.000 stemmen heeft Lidl een publieksaward gewonnen voor haar donker meergranenbrood en voor het feit dat ze gestopt is met het promoten van suikerhoudende dranken gericht op kinderen. Daarnaast is de campagne Trommel Zonder Rommel door de jury verkozen tot het beste gezonde initiatief van 2022!

Bij Lidl willen we een gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken. Om dit te bereiken zorgen we onder andere voor steeds meer gezonde producten en zetten we ons in voor impactvolle gezonde initiatieven. We zijn dan ook verheugd met het feit dat we dit jaar drie gezonde Innovatie Awards hebben gewonnen waaronder twee publieksawards. Dit laat zien dat wij als supermarkt stappen zetten op het gebied van gezondheid en dat dit ook gezien wordt door de consument”, aldus Chantal Goenee, duurzaamheidsadviseur Lidl Nederland.

Donker meergranenbrood
Het donker meergranenbrood van Lidl werd eerder al door de Consumentenbond als 'best getest'. Het meergranenbrood was eerst bruin brood. Lidl heeft hier een volkoren brood van gemaakt door meer vezels toe te voegen. Daarnaast is het zoutgehalte verlaagd, waardoor dit brood gemiddeld bijna een kwart minder zout bevat dan andere meergranenbroden.

Suikerhoudende dranken gericht op kinderen
Suikerhoudende dranken zijn een grote bron van suikerinname, met name bij jongeren. Daarom is Lidl vorig jaar als eerste en voor alsnog enige supermarkt gestopt met de promotie van suikerhoudende dranken gericht op kinderen (in verpakkingen kleiner dan 200 milliliter). Deze producten komen dan ook niet meer terug in de folders, tv- en radiocommercials.

Campagne Trommel Zonder Rommel
Lidl vraagt met de campagne ‘Trommel zonder rommel’ aandacht voor een gezonde lunch bij de start van het nieuweschooljaar en JOGG blijf het regionale initiatief beschikbaar maken voor meer JOGG-gemeenten. Doel van de campagne is het bespreekbaar maken van de inhoud van de lunchtrommels en ouders te stimuleren om hun kinderen gezonde voeding mee te geven naar school. De campagne bestaat uit onder andere een inspiratieboekje en gezonde en betaalbare recepten voor in de lunchtrommel.

Marjon Bachra, directeur- bestuurder bij JOGG: “Deze award is bovenal een erkenning voor een lokale samenwerking met supermarkten waaruit een prachtig initiatief is voorgekomen. Een mooi praktijkvoorbeeld voor andere JOGG-gemeenten. Want om gezonde lunches op school de norm te maken, hebben we naast innovatieve ideeën draagvlak nodig bij ouders en kinderen. Samen maken we gezond gewoon!

Over de Gezonde Innovatie Awards
Foodlog en FoodPersonality vinden het belangrijk dat mensen gezond(er) eten en leven. Om dat aan te moedigen, reiken beide organisaties gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. De Gezonde Innovatie Awards vonden dit jaar voor de derde keer plaats.


Bijlagen en downloads

Gezonde innovatie awards.jpg
Download bestand