Lidl steekt klassiek vleesproduct in duurzaam jasje: primeur in supermarktland
Lidl steekt klassiek vleesproduct in duurzaam jasje Gehaktmix met erwteneiwit primeur in winkelschap: 37,5% minder CO2 en 33% goedkoper dan rundergehakt.
Lidl introduceert als eerste supermarkt deels plantaardig gehakt. Deze gehaktmix bestaat voor 60% uit rundergehakt en voor 40% uit erwteneiwit en smaakt hetzelfde als gehakt dat volledig uit rundvlees bestaat. Lidl wil hiermee de gehaktliefhebber motiveren om voor gehakt te kiezen waarvan de milieu-impact lager is. Daarnaast is de gehaktmix ook goedkoper dan het rundergehakt. Gehaktmix: 60% rundvlees, 40% erwteneiwit, 100% smaak Geert de Vries, inkoper Lidl: “Ik ben trots op het product dat we hebben ontwikkeld: een klassiek vleesproduct in een nieuw jasje. Met deze gehaktmix maak je de lekkerste pasta bolognese, maar ook een klassieke gehaktbal. De smaak is hetzelfde, maar de milieu-impact en prijs zijn lager. De ontwikkeling heeft best lang geduurd. We wilden namelijk een gehaktmix ontwikkelen die minder vlees bevat, maar wel met behoud van smaak. Ik durf te zeggen dat zelfs voor de echte vleesliefhebber deze gehaktmix niet te onderscheiden is van regulier gehakt.” Prijsverlaging plantaardige basisboodschappen Martine van Haperen, Proveg: "Lidl zet twee belangrijke stappen. Prijs is het voornaamste obstakel voor mensen om vaker voor plantaardig te kiezen. De stap om plantaardige producten dezelfde prijs of goedkoper te maken dan vlees en zuivel, neemt dat obstakel weg. Ook wil niet iedereen vleesvervangers of peulvruchten eten. Door een hybride product te introduceren, gewoon in het vleesschap, spreken ze echt de vleeseter aan. Die hoeft niet eens zijn consumptiepatroon te veranderen. Dit is een waardevolle toevoeging waarmee Lidl écht de kans heeft om invloed uit te oefenen op de eiwitverhouding."
*Bron: Future of Food Instituut |