19 december 2024

Lidl uitgeroepen tot Eiwit Uitblinker 2024

 

Lidl uitgeroepen tot Eiwit Uitblinker 2024

Lidl is door de redactie van Eiwit Trends uitgeroepen tot Eiwit Uitblinker 2024 en staat daarmee op de eerste plaats in de Top 10 Eiwit Uitblinkers 2024. Deze erkenning benadrukt de rol van Lidl als pionier in de eiwittransitie. De eiwittransitie is één van de speerpunten van Lidl's bredere duurzaamheidsstrategie. Door concrete stappen te zetten en continu te leren van eerdere ervaringen, blijft de organisatie bijdragen aan de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem. 

Voorloper in de eiwittransitie
De redactie Eiwit Trends heeft Lidl uitgeroepen tot dé Eiwit Uitblinker van 2024. “Supermarkten hebben een unieke positie in de discussie over hoe de eiwittransitie moet plaatsvinden. Lidl is al jaren een van de voorlopers als het gaat om de eiwittransitie. In 2024 wordt nog maar eens duidelijk waarom,” aldus de redactie van Eiwit Trends.

In een interview met Lidl blikt Eiwit Trends terug op de stappen van Lidl van afgelopen jaar. Lidl stelde in 2023 als een van de eerste supermarkten in Nederland een concrete doelstelling voor de eiwittransitie vast: in 2030 moet 60% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. “Begin dit jaar stonden we dan ook in de startblokken om echt een versnelling te gaan realiseren ten aanzien van deze doelstelling” aldus Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl.

Plantaardig bij Lidl betaalbaar en toegankelijk voor iedereen
De supermarktketen heeft in 2024 verschillende concrete stappen gezet om plantaardige voeding betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Deze inspanningen zijn niet onopgemerkt gebleven bij Eiwit Trends. Zo introduceerde Lidl dit jaar een gehaktmix, waarin 39% van het vlees is vervangen door plantaardige eiwitten.

“Eerst mikten we op een 50/50-verhouding met plantaardig, maar dat had te veel invloed op de smaak en kleur,” vertelt Rebekah Simmons, adviseur duurzame inkoop bij Lidl. “Het doel was om een duurzamer product te maken met de kenmerkende smaak, het uiterlijk en de bereidingswijze van vlees. Dat lukte door er 39% plantaardige eiwitten aan toe te voegen.”

Naast de gehaktmix heeft Lidl dit jaar structurele prijsverlagingen doorgevoerd op plantaardige basisproducten, voor zowel vlees- als zuivelvervangers. Ook werden grootverpakkingen van vleesvervangers geïntroduceerd, om beter aan te sluiten op de wensen van de consument. In het interview blikken Chantal  Goenee en Rebekah Simmons ook terug op de effecten van deze initiatieven. “De verkoop van de gehaktmix loopt goed en we zien dat andere supermarkten ons hebben gevolgd met het verlagen van de prijzen van plantaardige producten. Dat vind ik mooi aan wat wij doen, we pakken een voorlopersrol.”

Top 10 Eiwit Uitblinkers 2024 
Het is het tweede jaar dat Eiwit Trends de Eiwit Uitblinkerlijst samenstelt. De lijst is een jaarlijkse ranglijst van bedrijven, organisaties en initiatieven die een voortrekkersrol spelen in de eiwittransitie. De beoordeling is gebaseerd op innovatie, meetbare resultaten, zichtbaarheid en groeipotentieel. De volledige Top 10 Eiwit Uitblinkers 2024 is te vinden op de website van Eiwit Trends.

Links: Chantal Goenee. Rechts: Rebekah Simmons.